Forbered deg til sommeren!

Etter en vinter ut i kulda og inn i varmen og etter mye bruk av lue, er det nå viktig å ta vare på både huden og håret ditt. Du merker at huden til tider blir tørr, dette gjelder også håret ditt. Sett av tid litt litt egentid, fyll opp badekaret, tenn noen levende lys, finn frem skrubben og skrubb ny glød i vinterhuden. Smør deg godt inn med bodylotion som gir deg god fuktighet til huden. Men hva med håret?

Det samme gjelder håret… De vanligste grunnene til at håret trenger en kur er proteinmangel og/eller fuktighetsmangel. Har du fuktighetsmangel blir håret ofte tørt, brusete, stivt og blir lett statisk. Proteinmangel gjør ofte håret fort flokete, det er ikke så tykt, porøst og kjennes litt ut som tyggis. Har du ikke en god kur, så få frisøren til å hjelpe deg.

For å få en veldig god virkning så har jeg noen gode tips:

  1. Vask håret godt 2 ganger (bruke gjerne en rensesjampo som fjerner all gammel styling).
  2. Etter vask, tørk lett. Om du ikke gjør det, så vil mye av kuren renne ut av håret.
  3. Sett så i hårkuren, fordel denne godt i hele håret. Her kan du godt gre igjennom for å fordele det bedre.
  4. Sett så en plastpose over håret og fest så det blir tett. Surrer deretter et håndkle over posen igjen. Dette gjør at du får mer varme på håret og hårets skjellag åpnes maksimalt.
  5. Legg deg så godt til rette og slapp av, puster med magen, fjern alle tanker og bare nyt i minst 10 minutter. Dette er din tid, så nyyyyyt! Ikke så ofte vi tar oss tid til dette, men så deilig med litt egenpleie.
  6. Skyll så håret og ta i balsam og la den virke i ca 1 min. Skyll håret i litt kjølig vann for å lukke hårets skjellag.

Etter denne behandlingen har du tilført håret ditt nytt giv og du vil garantert merke en forskjell! Merk, denne behandlingen gjør man en gang om våren og en gang om høsten.

Mange tror nok at bruk av balsam holder, men det er ikke tilfelle. En kur kommer dypere inn i håret da den er bygget opp av virkestoffer som forblir i håret. En balsam er bygget for å lukke skjellaget og holder pleiestoffene inne.

Voila, du er sommerklar 🙂

Spare-sveiser og styling når du sparer til lengre hår

Det som er rart med hår og frisyrer er at det kan plutselig blir for langt fra en dag til den neste. Egentlig har ikke håret blitt veldig mye lenger, men det har blitt akkurat for langt til den frisyren du pleier å ha.

Det er nettopp disse situasjonene jeg synes er moro med hår. Da må man kanskje legge håret litt annerledes, legge skillen litt på en annen måte eller bare bruke en annen styling. Den voksen du brukte på kort hår er ikke nødvendigvis så god på lenger hår.

Jeg har hjulpet mange med å spare ut håret. Det som fungerte på håret når det var kort, fungerer ikke så godt når det blir litt lenger. Be frisøren om å hjelpe deg med hvordan man styler håret underveis i sparingen. Noen ganger når kunden min har kommet for å klippe spare-sveisen sin, virker det faktisk lenger etter en klipp. Det er fordi håret er klipper riktig i forhold til lengden og dessuten det å lage «støttehår» er super viktig og gir mye bedre frisyre.

Med og uten litt styling

Jeg merket det godt på mitt eget hår som har vokst ca 5 cm. Plutselig en dag så håret ut som en ball. Det este ut både på sidene og oppå. Da måtte jeg style det litt annerledes. Jeg dro frem føneren igjen og fønet håret litt ned på sidene, og tok det bak ørene. Det oppå fønet jeg litt opp og tok i litt voks og det føltes plutselig ut som en helt annen sveis, selvom jeg ikke hadde klippet noe.

Jeg sparer fortsatt, men ser at jeg snart må klippe litt bak og på sidene. Tenker at det hjelper mye å tynne det ut litt. Jeg gleder meg over alle frisyrene jeg skal gjennom på veien tilbake til mitt lange hår 🙂

Hårstatus April

Nå er det påske og vi er på fjellet. Koser oss både i bakken og i løypa. I dag koser vi oss på verandaen i sola og ungene leker.

Det jeg egentlig skulle blogge om idag var hvordan håret mitt har vokst. Nå har det endelig blitt en frisyre. Det føles ihvertfall sånn ut. Jeg ser ikke lenger kreftsyk ut. Herlig!

Formen er stigende. Kjenner at energien er litt bedre, har til og med gått på ski, men endte i sofaen ganske så sliten etterpå. Vondt i bena og spesielt i armen. Sliter fortsatt med fatigue, veldig slitsomt, spesielt når man har tre skolebarn som krever nesten alt av min lille energi.

Men nå skal vi nyte påsken og kose oss. D-vitaminer er supert. God påske!

Gult hår? Her er hva du kan gjøre!

De fleste med blondt eller lyst hår gulner over tid av forskjellige grunner. Sol, forurensning eller mye bruk av styling kan alle gjøre sitt for at håret gulner. Produktrester som blir igjen i håret kan også gjøre sitt for missfargingen. Det kan  virke som om pigmentene til de «kalde» fargene i håret som forsvinner.

Har du fått gul-skjær i håret, så prøv lilla shampo:

Bruk en lilla shampo ca. en gang hver 2. uke eller ved behov. Vask håret først med vanlig shampo og så en gang med lilla shampo. La denne virke i noen minutter før du skyller ut.
Lilla er komplimentærfargen til gul, så derfor tar den bort det gule.

De fleste ser forskjell allerede etter første vasken.
NB! Bruker du den for ofte, kan håret ditt bli grå/lilla.

Det kan lønne seg å vaske håret med en rense-shampo innimellom og avslutte med en god fuktighetskur. Husk, sunt hår holder bedre på fargen! Snakk med din frisør og spør om råd angående ditt hår 🙂

Kjært gjensyn med vippene

Jeg er så fornøyd med at vippene mine har kommet tilbake. De har vært borte siden november. Uten vipper føler man at en ser mer kreftsyk ut.

I perioden uten vipper og bryn, brukte jeg sminke for å markere øynene litt. Uten vippene blir det fort litt blast.

Uten og med vipper og bryn.
Uten og med vipper og bryn.

I begynnelsen av februar begynte de å komme frem igjen. Veldig tynne og litt krøllete i starten, men de kom seg fort og etter ca 2-3 uker var fullverdige.

Nå er de lange og tette. Rett etter avsluttet CG kur (13. Desember), startet jeg med vippeserum fra iGlow. Dette har jeg tatt på vippene hver kveld siden da. Hvis jeg slutter med dette, blir vippene som normale igjen. Dette er et supert produkt som jeg virkelig vil anbefale. Det koster litt, men den er veldig drøy.
Når man har opplevd å ikke ha vipper, så er denne kosten liten, iallfall for meg 🙂

Håroppdatering – 3 mnd etter siste CG

Idag er det 3 mnd siden siste cellegiftkur. Det har nå vokst ca 3,5 cm, bortsett fra panneluggen. Den er bare vokst ca 2 cm. Det har vokst litt lenger rundt ørene, 4cm.

Jeg pleier å ta litt voks i det, da føler jeg at det blir litt mer sveis ut av det. Håret er like tykt som før, men virker litt mykere og tørrere. Har ikke klippet det, men har tynnet det ut litt.

Får mange positive tilbakemeldinger på at jeg kler kort hår, men jeg trives nok best med litt mer lengde. Blir godt å få luggen litt lenger.

Dato: 13.03.2017
3 mnd siden siste kur
Pannelugg 2 cm
Bak øra 4 cm
Oppå 3,5 cm

Trening og hvile er veien tilbake!

Cellegiften har virkelig satt sine spor. Etter et halvt år med lite trening og lite bevegelse, har kroppen virkelig forfalt. Har prøvd å gått en tur hver dag, men har dessverre ikke orket så mye mer.

Nå som alt av behandling er ferdig, har jeg mye vondt i kroppen. Ironisk at det er medisineringen for å bli frisk som man blir syk av. Cellegiften har gjort så bena mine blir fryktelig fort vonde. Orker derfor ikke å stå så mye. Tablettene jeg tar, som jeg skal gå på i 10 år, gjør at jeg nå sliter med leddsmerter og mye hetetokter, også om natten. Har også blitt følsom på høye lyder og blir ør i hodet av for mye bakgrunnsstøy. Men det positive er at symptomene har stabilisert seg. Så nå er det på tide å starte å bygge opp kroppen igjen for å prøve å fjerne flest mulig av disse skadene 🙂

Jeg har tatt frem steppemaskinen min, som nå står midt i stua. Alle i familien bruker den nå som den står fremme. Jeg tråkker på den innimellom. Kun korte økter på ca. fem minutter nå og da. Har tenkt at det er bedre å bygge forsiktig opp. Målet mitt er å gå en tur hver dag på ca. 30 minutter. Vil prøve å øke på lengde og fart uke for uke, men må nok tilpasse meg kroppens svingninger. Koselig når Jørgen er med på turene, mer motiverende å gjøre dette sammen. Ønsker å ha med ungene mer også.

Båthavna i Drøbak
Båthavna i Drøbak

Jeg må passe på å trene og gjøre dagens gjøremål tidlig på dagen, for etter to-tre tiden daler energien. Om jeg skal noe på kvelden, må jeg prøve å ta det med ro på dagen for å spare på energien.

Jeg har lest et sted at det er viktig å trene under kreftbehandlingen, om ikke så eldes kroppen med 10 år. Det er viktig å få opp pulsen og øke blodsirkulasjonen innimellom, som helsepersonalet på Ahus rådet meg til. I går hadde jeg også besøk fra Kreftkoordinatoren i Frogn, en veldig koselig dame, som også påpekte viktigheten av daglige gåturer og mye hvile.

Tiden fremover blir spennende. Jeg skal trene og kose meg, få kreften på avstand og nyte at håret som vokser. Håret mangler en halv meter 🙂 Hår vokser ca 1 til 1,5 cm i måneden, så da er det kun 50 måneder igjen … -og mange  dager med god trening 🙂 Frisk eller ei, trening er viktig for alle!

Båthavna i Drøbak
Båthavna i Drøbak

Kule korte frisyrer

Korte frisyrer!

Nå som jeg selv, litt ufrivillig, har fått kort hår, har jeg nå fått øynene opp for korte frisyrer. Og jeg må innrømme at det faktisk er veldig deilig med kort hår som også er så lettstelt! Jeg sparer shampo, det tørker super raskt og krever lite styling 🙂

Mens jeg drømmer meg bort om en hverdag med litt lenger hår, så har jeg funnet en del kule og korte sveiser. En del blir mer «typete» med kortere hår. Kanskje mer spennende med en kort frisyre enn å ha langt hår om man likevel bare tar den i en hestehale. Veldig kult med hestehale, men ikke hver dag 🙂 Jeg legger senere ut et innlegg med forskjellige måter å lage en litt kulere hestehale.

I mens kan vi kikke på disse kule frisyrene. Kanskje nettopp du blir inspirert til en fornyelse 🙂

Håret mitt vokser

Håret mitt vokser ganske ujevnt. Det vokser raskest rundt ørene og i nakken og tregest i luggen. Jeg vurderer å klippe litt i nakken og ved ørene mens jeg venter på at det vokser oppå, men akkurat nå har jeg valgt å beholde alt jeg kan av hår. Elsker at det vokser! Nå kan jeg til og med bruke litt voks i det.

Når det er så kort liker jeg å bruke idhair voks. Den gir godt hold og et litt mattere utseende. Om man har et litt tynt hår, er denne veldig bra. Håret vil virke tykkere med denne type voks.

Jeg gleder meg til å kunne flette, krølle, sette det opp hår m.m. Men imens jeg venter på mitt eget hår har jeg gudskjelov min herlige datter som jeg kan frisere.

Besøk min Instagram side for å se noen av Julie’s frisyrer:

https://www.instagram.com/marinawikdahl/

Etter stråling

Nå er det litt over 2 uker siden siste stråling. Jeg gikk gjennom 15 strålinger på Ullevål. Jeg har vært temmelig rød og vablete i huden. Det har klødd og svidd, så jeg har smurt meg hver dag med Aloevera gel og A-derma krem. Først nå begynner det å bli bedre selv om det fortsatt er rødt.

Barna var med på Ullevål. Fantastisk personale som tok seg av de.

Et godt tips er å bruke uparfymert  såpe og tørke huden godt før kremene smøres på. Bruk gjerne en føner med svak varme. Ikke gni på huden og drikk masse vann! Nå kan jeg ikke være i sola på et år med huden som er bestrålt. Uansett så er jeg blitt anbefalt å smøre meg med solfaktor 50 selv under klær. Det kan bli en litt trist sommer siden jeg er så glad i sol. Men jeg er jo tross alt frisk, så jeg skal ikke klage :-).

Nå skal våren straks her og den skal nytes. Jeg gleder meg over hver dag nå som håret blir lenger og lenger. Har til og med begynt å trimme litt forsiktig her og der.